Image Alt

Aragliding

Jak paralotnia lata

Dlaczego paralotnia leci a nie spada

Przygotowując się do startu paralotnią w górach, często słyszę od przechodzących turystów: „Nie boi się pan tak skakać?”
Jeśli chodzi o lęk wysokości, to można poczytać więcej tutaj, teraz chciałbym skupić się na samym słowie „skakać”.

Skakać można ze spadochronem, albo na bungee, natomiast na paralotni się lata.
Oczywiście do wystartowania potrzebujemy jakiejś góry, albo liny, która nas pociągnie, albo silnika na plecach, ale później w powietrzu możemy już szybować, jak każdy inny statek powietrzny.

Dzieje się tak dzięki tzw. sile nośnej. Jest to siła, która działa odwrotnie do grawitacji, czyli do góry. Siła ta wytwarza się na tzw. profilu aerodynamicznym np na skrzydle samolotu, łopacie śmigłowca, czy czaszy paralotni. Paralotnia jest uszyta w ten sposób, że po napełnieniu powietrzem ma kształt, który potrafi pod wpływem opływającego ją powietrza wytworzyć siłę nośną. Kształt taki nazywamy profilem aerodynamicznym.

Na poniższym rysunku widzimy skrzydło paralotni w przekroju i widzimy, że przekrój ten nie jest symetryczny. Właśnie dlatego siła nośna jest wytwarzana.

paralotnia siła nośna

Jak widać na rysunku, do wytworzenia siły nośnej potrzebny jest przepływ powietrza wokół paralotni. Czy to znaczy, że jak nie ma wiatru to paralotnia będzie spadać?

Na szczęście nie. Paralotnia jest skonstruowana w ten sposób, że jak tylko jest napełniona powietrzem i obciążona, to będzie samoczynnie lecieć do przodu, delikatnie przy tym opadając.

Jeśli paralotnia leci do przodu w nieruchomym powietrzu, to zapewnia to ruch powietrza wokół paralotni. Tak samo jak samolot, paralotnia musi mieć się przemieszczać, żeby się unosić. Nie chodzi tu jednak o przemieszczanie względem ziemi, tylko względem otaczającego powietrza. Kiedy lecimy pod silny wiatr, możemy nie poruszać się wcale względem ziemi, poruszamy się jednak względem otaczającego powierza. Na szczęście pilot paralotni nie musi ciągle myśleć o prędkości względem powietrza. Paralotnia sama utrzymuje właściwą prędkość dzięki swojej konstrukcji.

Powyższy opis to oczywiście tylko obrazowe przedstawienie tematu bez wchodzenia w szczegóły, zależności fizyczne, czy wzory. Niezbędne dla nas zagadnienia aerodynamiki bardziej szczegółowo omawiamy na kursie paralotniowym.

Mam jednak nadzieję, że ten artykuł rozjaśnił Wam temat i zachęcił do dalszego zgłębiania wiedzy.

 

 

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
Add Comment

logo ara - średnie

Skontaktuj się z nami

Zadzwoń po więcej informacji:

(+48) 790 380 498
22-300 Krasnystaw
kontakt@lotynaparalotni.pl
Pon. - Pt. 8.00 - 18.00




    x